כתובת: גבעת גאולה 1 רמת גן 52215 טלפון: 077-2105001 פקס: 077-5611355 ע.מ: 69924504
שירותי מחשוב

מרכזיית IP-אפשרויות פריסה סניפים, עובדים מהבית ועובדים ניידים

sip_trunk_connected_ipbx_with_extensions_over_internet

דוגמא לאפשרויות הפריסה השונות של טלפונים קוויים, אלחוטיים וסמארטפונים סלולאריים. כמו כן מודגמות בשרטוט אפשרויות חיבור של שלוחות מסוגים שונים בסניף משנה של החברה אל מרכזיית ה-IP בסניף המרכזי, כאשר המרכזיה מחוברת לקווי חוץ מסוג SIP TRUNK. שים לב לכך שרק כבל רשת אחד מתחבר לכל עמדת עבודה הכוללת מחשב וטלפון IP וחוסך בכך פריסת רשת כפולה-עבור טלפוניה ומחשבים. הקש על התמונה להגדלה:


pri_trunk_connected_to_IPBX_with_extensions

רמת האמינות של קווי חוץ אנלוגיים/PRI/ISDN גבוהה באופן משמעותי מחיבורי SIP TRUNK הנשענים בדרך כלל על תשתיות אינטרנט פס רחב בטכנולוגית ADSL או כבלים. תשתיות חיבור אינטרנט בטכנולוגיות אלה אינן מספקות אמינות גבוהה ומועדות לניתוקים. לכן, מוצגת דוגמת פריסה זהה לקודמת בכל, למעט העובדה שהמרכזייה מתחברת לקווי חוץ הפעם באמצעות כרטיס PRI (עבור ציר PRI) או FXO (עבור קווים אנלוגיים) . בכך נמנעים ניתוקי קווים עבור חברה שהטלפוניה היא בשבילה יישום קריטי ושאינו סובל השבתות (לדוגמא: מוקד שרות/מכירות). אם חיבור האינטרנט של החברה בנוי על תשתית אמינה ויציבה דוגמת E1/T1 אין צורך בחיבור מסוג זה.

ip-pbx_connected_to_analog_phones_through_gateway

דוגמא לאפשרות חיבור שלוחות אנלוגיות קיימות למרכזיית IP על מנת לשמר השקעה קודמת בתשתית קווית של טלפוניה ובשלוחות/מכשירים אנלוגיים. החיבור של השלוחות האנלוגיות למרכזיית ה-IP מתאפשר בעזרת מכשיר מתווך: Analog to Sip gateway.




ip-pbx_connected_to_sip_extensions_with_1_ata_adap

בדוגמא הזו כל שלוחות טלפוני ה-IP מתחברות למרכזיה דרך כבלי רשת סטנדרטיים, ובכך חוסכים רישות כפול (רשת מחשבים+רשת טלפוניה). למרות זאת, מכשיר הפקס (מודגש בעיגול צהוב) נשאר עדיין אנלוגי ולכן מותקן בשבילו מתאם ATA שמתפקידו לתרגם תעבורת מחשבים ב-IP לתעבורה אנלוגית וחזרה.




ip-pbx_with_fxs_card_for_analog_extensions

דוגמא זהה בכל לדוגמא הקודמת, למעט אופן החיבור של מכשיר הפקס האנלוגי. הפעם השתמשנו בכרטיס (מודגש בעיגול צהוב)FXS המותקן בשרת הטלפוניה/מרכזית ה-IP על מנת "לתרגם" את תעבורת ה-IP לתעבורה אנלוגית וחזרה. שים/י לב שבמקרה הקודם רוב המקטע של הכבל מארון התקשורת הוא כבל רשת, כאשר רק "המטר האחרון" הוא כבל טלפון, בעוד שבדוגמא הנוכחית כבל טלפון הוא המחבר בין כרטיס ה-FXS שבשרת (שבארון התקשורת) לבין מכשיר הפקס האנלוגי.


התרמית הגדולה-חבילות דקות השיחה

האם זה יעלה על הדעת שרשתות שיווק כמו מגה/רמי לוי/קואופ/חצי חינם וכו' יחליטו שהן אינן מוכרות מוצרים במחיר נקוב וברור לכל מוצר בנפרד? האם זה אפשרי בכלל מבחינה חוקית שחברות אלה יחליטו שהן מוכרות אך ורק חבילות חודשיות של מוצרי מזון/ניקוי/היגיינה? המחיר על "החבילה" משולם בסוף כל חודש עבור כמות ידועה מראש של נניח תפוחים, נייר טואלט, חלב ולחם. את/ה כצרכן, לקחת את המוצרים או לא לקחת, זה לא משנה! את/ה משלם/ת בכל מקרה בסוף החודש. יתירה מזה, אם לקחת יותר מוצרים ממה שהוקצב לך בחבילה תשלם קנס: מחיר המוצרים בחריגה יהיה בערך כפול ממחירם הנהוג בשוק. נכון שזה נשמע אבסורדי? כן זה באמת אבסורד, ולא, זה אינו אפשרי מבחינה חוקית, מפני שמשרד המסחר והתעשייה מחייב את הקמעונאים להדביק תווית מחיר על כל מוצר בנפרד. אבל יש לחברות הסלולר בישראל את החוצפה לנהוג בשוק כבשלהם ולנקוט בדרך האבסורדית הזו.

המצב העדכני בחברות הסלולאר הוא שהן אינן מציעות חבילות תשלום פר דקת שיחה כמו בעבר. החבילות היחידות שמוצעות היום ללקוח הן על פי כמויות דקות שיחה קבועות מראש. העובדה שכולן נוהגות כך-כל אחת לחוד וכולן יחד- מעלה עננת חשד כבדה של הסדר כובל המהווה עבירה על פי חוק ההגבלים העסקיים, חוק שתכלית קיומו הוא מניעת הקמת קרטלים שמטרתם לצבור הון על חשבון הצרכן, תוך הפרת האיזון הטבעי של כללי המשחק הנהוגים בכלכלת השוק החופשי. בוא/י נבחן למה זה כך, ואיך חברות הסלולר מרוויחות מהמצב שאותו הכתיבו:

את/ה מקבל/ת הצעה מחיר נדיבה של 279 ₪ לחודש מחברת פרטנר/סלקום/פלאפון עבור 1200 דקות שיחה + 1200 הודעות SMS חודשיות. מחיר כל דקת שיחה "חריגה" מעל 1200 הדקות שבחבילה: 49 אג' לדקה.

אם ניקח בחשבון שאנחנו בד"כ משתמשים בכ-100 הודעות (!!!) SMS בחודש, ניתן לקזז מעלות החבילה כ-45 ₪ (כאשר עלות רגילה לכל SMS מחושבת לפי 45 אג' -מחיר מקובל ברוב חברות הסלולאר).

עלות חבילת 1200 דקות השיחה לבדם עומד כעת על 279-45=234 ₪ .

כעת ניתן לחשב בקלות את העלות של דקת שיחה: את/ה עושה את החישוב הפשוט של 234 שקלים לחלק ל- 1200 דקות ומקבל את התוצאה הבאה: עלות של כמעט 20 אג' לדקת שיחה.

מחיר מצוין בהשוואה למחירים שהיו מקובלים עד לפני זמן לא רב (69 אג' לדקה) נכון? לא נכון!

למה לא נכון אתם שואלים? הנה התשובה:

אין מצב שתעשו 1200 דקות שיחה בדיוק כל חודש. נדגים לצורך המחשה שתי אפשרויות שונות: חריגה כלפי מעלה מחבילת הדקות ואי ניצול של מלוא הדקות בחבילה:

  1. אי ניצול של מלוא הדקות בחבילה:לדוגמא נניח שבחודש האחרון ניצלתם בדיוק 1100 דקות מתוך החבילה של 1200 הדקות. בואו נחשב את מחיר דקת השיחה המעודכנת: 234 שקלים לחלק ל-1100 והופס... המחיר קפץ ל-21 אגורות לדקה. מה יקרה אם החודש היו הרבה חופשים, הייתם בחו"ל ולא דיברתם בטלפון, ולכן ניצלתם 500 דקות בלבד: נכון, שילמתם כמעט 50 אג' לדקה...
  2. חריגה כלפי מעלה מחבילת הדקות: מחיר דקת חריגה מהחבילה הינו כזכור 49 אגורות. נניח שביצעתם בחודש האחרון כ-1300 דקות. עלות דקת השיחה תקפוץ לכ- 23 אג' לדקה...

הערה: אגב בכל המקרים זול יהיה הרבה יותר להתקשר מטלפון קווי של בזק, הוט ו-012 אתם אומרים? (עלות ממוצעת של כ-14 אגורות לדקה לשיחות מטלפון קווי לטלפון נייד). זה נכון, גם אם מוסיפים לעלות דקות השיחה את העלות הקבועה של תחזוקת הקו. אם יוצאים מנקודת הנחה שחברות הטלפון הקווי מצאו שהן מרוויחות ממחיר של 14 אגורות לדקה, מחיר סמוי של 20 אגורות הנהוג בחברות הסלולר לכשעצמו הוא מופקע. שלא לדבר על מחיר בפועל 23 אגורות עד 60 אגורות....

דרכי פעולה להפסקת המדיניות הדורסנית של חברות הסלולאר:

  1. יש מקום ללחוץ על הממונה על ההגבלים העסקיים (יש כזה בעל תפקיד) לחקור, בהליך חקירה פלילי, את מנהלי חברות הסלולר על קשירת קשר למטרת יצירת הסדר כובל תוך עבירה על חוק ההגבלים העסקיים כהגדרתו שם.
  2. לפתוח הליך אזרחי של תובענה ייצוגית כנגד חברות הסלולר במסגרת הסעדים האזרחיים המוענקים על ידי חוק ההגבלים העסקיים.
  3. ללחוץ על שר התקשורת, הממונה על חברות הסלולאר, לתקן תקנות האוסרות על מכירת חבילות קבועות מראש של דקות שיחה ולנקוב במחיר דקת שיחה בודדת ממש כפי שעשה משרד המסחר והתעשייה בתחום הצרכנות הקמעונאית במסגרת חוק סימון המחירים הכלול בחוק הגנת הצרכן. או לחילופין, יתקן נא השר, תקנות המחייבות מכירת דקות בודדות במקביל להמשך קיומן של חבילות הדקות הקיימות, בתנאי שהצרכן ישלם על דקות חריגה מחבילות הדקות את אותו המחיר ששילם על הדקות שבמסגרת החבילה. כלומר, הצרכן ישלם מחיר שלא נלווה אליו ה"קנס" שמשלם היום צרכן החורג מחבילת הדקות שלו.

כדאיות מהפכת מרכזיות IP / שרתי טלפוניה / VOIP

קיימת כיום הסכמה רחבה על כך שתם עידן המרכזיות האנלוגיות והדיגיטאליות למיניהם. העתיד של הטלפוניה לעסקים שייך לטלפוניה ממוחשבת המבוססת על טכנולוגיית ה-VOIP משלש סיבות עיקריות:

     א. מנוף למחלקות השיווק והתמיכה: כאשר מערכת הטלפוניה מבוססת על טכנולוגיה ממוחשבת, ניתן לחבר (לממשק) אותה לתוכנות עסקיות מסוג CRM ו-ERP (ראה דוגמאות לממשקים כאלה כאן). באמצעות ממשק כזה ניתן לייצר אוטומאציה של פעולות ממוחשבות המוזנקות בעת קבלת שיחה ו/או הוצאת שיחה ו/או ביצוע פעולות שונות במהלך השיחה. כמו כן ניתן לבצע רישום, הקלטה ותיעוד שיחות יוצאות ונכנסות באופן אוטומאטי בתוכנות עסקיות שונות מסוג ERP ו-CRM, ולהשתמש באוטומאציה, ברישום, בתיעוד ובהקלטה הללו בתור כלים רבי עוצמה לשיפור יעילות השיווק והשירות.

     ב. זול יותר : שיחת טלפון בטכנולוגית ה-VOIP מתנהלת על גבי האינטרנט. לכן, אין משמעות לדקות שיחה,פשוט משום שחיבור אינטרנט אינו מתומחר לפי זמן שימוש. כמו כן בטכנולוגיית ה-VOIP אין משמעות למרחק גיאוגראפי מכיוון שחיבור אינטרנט אינו מתומחר לפי מרחק. כל עוד השיחה מתנהלת בין שני טלפוני VOIP על גבי האינטרנט, השיחה היא חינם. מתי שיחות טלפון ב-VOIP עולות כסף? כאשר השיחה היא מטלפון VOIP לטלפון רגיל –קווי או סלולארי.

      ג. חיסכון בתשתיות רשת: כאשר מערכת הטלפוניה עובדת על אותה תשתית רשת כמו המחשבים, אין צורך לפרוס תשתית קווית כפולה ונפרדת עבור טלפוניה ומחשוב לעמדות העבודה.    

מסקנות:

  1. ככל שנמהר כולנו לעבור לטלפוניה ממוחשבת (VOIP) כך נקדים את היום בו נפסיק לשלם את העלויות הגבוהות כדי גיחוך עבור דקות שיחה לבזק, הוט, סלקום, פלאפון, אורנג' ודומיהם. יתר על כן, מי שחושב שיש לו "דיל טוב" של חבילת דקות עם אחת מחברות הטלקומוניקציה הנכבדות הנ"ל ולכן לא בוער לו להצטרף למהפכת ה-VOIP הנה קצת חומר למחשבה במאמר על התרמית הגדולה: חבילות הדקות.
  2. טלפונית IP מוזילה עלויות טלפוניה אבל מוזילה אותם באופן משמעותי במיוחד עבור עסקים מהסוגים הבאים:
  • עסקים מרובי סניפים: אינספור שיחות התאום בין הסניפים הן חינם מכיוון שהן מתנהלות ע"ג האינטרנט בין שלוחות VOIP של מרכזיית ה-IP של העסק.
  • עסקים בינלאומיים בעלי סניפים הממוקמים במדינות שונות: כנ"ל, רק שהחיסכון על השיחות הבינלאומיות המתנהלות בין הסניפים ע"ג האינטרנט גדול הרבה יותר.
  • עסקים המעסיקים עובדים רבים שעובדים מהבית: כאשר מחברים טלפון VOIP מהבית של העובד דרך האינטרנט אל מרכזיית ה-IP של המשרד, השיחות אל השלוחות במשרד הן חינם, והשיחות אל טלפונים חיצוניים דרך קווי החוץ של המרכזייה הם על חשבון המשרד. ממש כאילו העובד נמצא במשרד.
  • עסקים המחזיקים עובדים/אנשי שרות/אנשי מכירות רבים בשטח: כמו בסעיף הקודם: כאשר מחברים את הטלפונים הניידים של עובדים אלה כשלוחות למרכזיית IP דרך האינטרנט הסלולארי, אפשר להפסיק לספור את דקות השיחה....